3+1 tip, jak se připravit na jednání s firemním dárcem
Chcete být dobře připraveni na jednání s potenciálním dárcem? Říkat si o peníze nemusí být zrovna dvakrát jednoduché. V dnešním článku se zaměříme na výběr toho pravého dárce pro vaší organizaci, přípravu i samotnou prezentaci.
1. Vyhledání dárce (firmy) pro můj projekt
Prvním bodem je samotný výběr dárce nebo firmy, se kterou mohu propojit svůj projekt či téma. Nejjednodušší je využít kontaktů ve firmách, které mám, a u nich následně hledat možnosti propojení projektu/tématu + společného regionu působení.
Příkladem velmi dobrého propojení je například firma, která vyrábí pivo. Může se propojit například s neziskovou organizací, která se snaží o osvětu nadměrné konzumace alkoholu na středních školách.
Dalším příkladem je IT firma, která pracuje na vývoji nových technologií a s organizace na vývoj software či aplikaci, která pomůže zdravotně handicapovaným lépe komunikovat se svým okolím.
2. Srozumitelná prezentace projektu a základní otázky
- Co nabízím – jak vypadá moje služba
- Pro koho je můj projekt – kdo je můj klient, jak vypadá, co řeší, co potřebuje, jaký má „problém“ či potřebu
- Proč to dělám – jakou potřebu nebo (společenský) problém můj projekt řeší; proč by měl dárce/mecenáš podpořit zrovna mě? Jakou hodnotu dárci nabídnu?
- Za kolik – kolik to všechno stojí, kolik chci od dárce/firmy a na co, přispějí na projekt ještě jiní dárci? A kteří? Co když neseženu všechny peníze?
- Jak – kdo jsem, jak to dělám, s kým, od kdy, propagace aj.
3. Nepodcenit přípravu na jednání – než jdeme na jednání s firmou, ujasníme si následující věci:
- Proč chci oslovit tuto konkrétní firmu a ne její konkurenci?
- Vím, jak se firma jmenuje, kdo ji vlastní a co ji živí (obor činnosti) + mám s ní společné téma?
- Znám její strategii společenské odpovědnosti (CSR = corporate Social Responsibility zn. dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders, více např. na Wikipedii)
- Vím, co už firma dělá v dané oblasti, která mě zajímá? (např. pokud podporuje handicapované, nebudu již 5. organizace, kterou by případně podporovala? Nebo nemá firma nadační fond, přes který rozděluje peníze?
- Vím, v jakém období/fázi se firma nachází? Např. účetní období, období změny majitele, vydělává firma nebo je v „červených“ číslech?
- Má firma „matku“ (původní firmu, zakladatele)? Pokud ano, pak je vhodné podívat i na její strategii a cíle, mohou s dceřinou firmou souviset.
Jdeme do finále: 4. Materiály o vašem projektu a jeho stručné, ale výstižné představení
- To nejlepší na začátek – představte hned z kraje největší úspěchy vaší organizace
- Děláme to jinak – v čem jste lepší než vaše konkurence?
- Osobní vize organizace a její hodnoty – souzní s nimi?
- Co spolupráce přinese dárci a jeho přínos pro vás
- Body, body, body – opakování je matka moudrosti, vyhněte se příliš dlouhým větám
- Řeč těla – snažte se prezentovat s nadhledem
Chcete vědět víc? Další fajn tipy najdete v naší skupině Sociální projekty – rozvoj, financování na Facebooku.