Rady a tipy

Marketing a jak na něj: Od nulového budgetu na titulku novin

V prvním článku série o marketingu se zaměříme na reklamu bez minimálního budgetu, zejména pro start-upy a začínající projekty. Protože (i když se to možná neví) do marketingu zpočátku nemusíte sypat obrovské sumy peněz.

Jak vysvětlit marketing? Skvělý nápad nestačí. Ke koupi nebo podpoře své služby (projektu) ostatní nepřinutíte – ale můžete se zasadit o to, aby si  lidé vybrali zrovna vás. Aby vaše myšlenka skutečně pomáhala a vy byli vidět – nejen v okruhu svých známých, ale mnohem dál. O tom, jakým způsobem toho dosáhnout, je tak zhruba definice často opomíjeného marketingu v sociálních projektech, start-upech i podnikání.

Novináři  a jejich okurková sezona

S minimálním budgetem na titulku nejprodávanějších novin? I to je možné, pokud mají zasáhnout zrovna vaší cílovou skupinu (mladší ročníky upřednostňují online periodika před těmi klasickými). Letní prázdniny, ale také třeba Covid a absence větších akcí, nenahrává novým a zajímavým tématům do tištěných i online periodik. Nebojte se tedy se svým projektem oslovit hned několik novinářů napřímo, telefonem nebo emailem. Řada z nich  vás možná odmítne, ale budou o vás vědět třeba příště. Nejlepší je samozřejmě začít u svých kontaktů, ze své zkušenosti vím, že každý zná alespoň jednoho žurnalistu.

Záležet si dejte na prezentaci vašeho projektu a hlavní myšlenky. Novináři chtějí témata zajímavá, dravá. Vzdělávat, ukazovat nové skutečnosti, ale zároveň je pro ně důlěžitá čtenost. Musíme tedy přijít s tématem, o kterém se třeba úplně nemluví, nebo mohou zasáhnout velké množství lidí. Vsaďte proto na to nejlepší – třeba ověřená čísla a fakta. Někteří dávají přednost zase příběhům obyčejných lidí na bázi rozhovorů (např. jsem nemocný a založil jsem projekt na osvětu, pomáhám rodičům autistických dětí – interview s nimi apod.) Aby v novinách neudělali z projektu až přílišnou senzaci, která by vám mohla naopak uškodit, určitě je vhodné požádat o zaslání článku (ale především titulku) ke schválení.

Propojte start-up nebo neziskovou organizaci s lídrem na trhu

Zkuste se spojit s větší značkou, dalším prodejním kanálem či partnerem. Můžete tak přijít již k hotové a početné cílové skupině, zviditelnit své poslání a zlepšit dobrou myšlenkou vnímání brandu velkého lídra. Ten se zase potřebuje odlišit od konkurence, nebo pouze pomoci někomu pro dobrou karmu. Typickým příkladem jsou potraviny podporující české lesy 1 korunou z nákupu apod. Nebojte se cílit vysoko – takové programy pro start-upy jednou za čas vyhlašují společnosti všem moc dobře známé – u nás např. dm drogerie markt.

Chci se vzdělat v marketingu bez budgetu – ale kde a jak?

  • Praxe – učení vlastní zkušeností, mnoho pokusů i omylů (ale k nezaplacení)
  • Akcelerace pro start-upy – to nejlepší od nejlepších, většinou (vedle jiných témat zahrnují i marketing). Nejznámější akcelerační programy u nás jsou v rámci Impact Hubu v Praze (Sia Impact Award), nebo také v rámci Nadace Karla Janečka (321 Dílna), ČSOB, nebo CzechInvestu.
  • Sledování televizních reklam – vážně? Ano! Až zase vypnete ukřičeného Alzáka, zamyslete se, proč. Sledováním reklam si můžete nepřímo osvojit některé principy marketingu a know how značek, kterým se povedlo dostat až k vám domů.
  • Webináře, bezplatné skupiny, marketingové newslettery – mnoho markeťáků, málo klientů. A řada z nich nabízí částečně své know how, stačí hledat.
  • Knihy  – raději ty tenčí a s dobrou recenzí! Pro začátek Třeba Byron Sharp či Ogilvyho.

Anna Sedláková, online marketing specialist

Email: annasedlakova7@gmail.com

Web: https://indianky.cz/