Rady a tipy

Motivace dárce: aneb jak nad tématem přemýšlet

Motivace dárce: aneb jak nad tématem přemýšlet

Fundraisingovou strategii už máte, ale stále se nedaří? Co je vlastně tou největší motivací dárců, a záleží na výroční zprávě? Ať už mají dárci zkušenost s tématem, který řešíte, nebo se rozhodli pro dobrou karmu – hlavně vy můžete ovlivnit, jestli se rozhodne vás podpořit.

Co motivaci darovat zvyšuje:

  1. Dárce je vaše cílovka

Společné téma, cíle a problém vás a vašeho dárce je mnohdy polovina úspěchu. Ruku na srdce – pokud dárce řeší podobný problém u sebe nebo své rodiny, tím spíše bude mít pochopení pro potřebu projektu a vaše řešení. Při přímém oslovování lidí bychom tedy měli mít na paměti naši cílovku.

  1. Jste důvěryhodní

Pokud nepatříte ke známým neziskovkám, které již svou důvěru mají (z veřejnoprávních médií apod.), musíte si důvěryhodnost vybudovat nejen dobrou komunikací (online i offline), ale především transparentností (dobře zpracovaná výroční zpráva, výsledky, reálnost – fotky lidí).

  1. Už máte něco za sebou

Každý nějak začínal. S důvěryhodností vám můžou pomoci různá ocenění (start-upové soutěže, akcelerační programy, nebo třeba Značka spolehlivosti nebo ocenění Neziskovka roku). Prostě zaštítění od organizace, která dobře funguje a je známá ve veřejném prostoru. Kromě ceny je samozřejmě důležitá i vaše historie, proběhlé projekty a kampaně. Tak je ukažte!

  1. Peníze použijete efektivně

Finanční řízení a efektivita – dva ukazatele, které by měli zajímat každého, kdo chce darovat. Ukažte reálná čísla, výsledky, účetní závěrky, fotky z akce, kolika lidem jste pomohli a zlepšili život. Nikdo nechce kupovat zajíce v pytli nebo přispívat na věc, která probíhá daleko a skrytě mimo dárce.

  1. Marketing, komunikace a web

Web je asi první věc, které vás dárce uvidí. A důvody k darování by rozhodně neměl dlouho hledat – stručně, jasně a výstižně byste měli na webu cílit i na dárce.  Připraveni (s dobrou náladou) byste měli být i na telefonu, protože prvotní komunikace s dárcem může přinést jak ovoce, tak nakonec vůbec nic. Co bychom si povídali, mnoho rozhodnutí (a především ty od srdce) děláme podle sympatií i intuice.

  1. Věci, které neovlivníte

Jste ze stejného regionu, nebo je prostě jiná nezisková organizace o krok před vámi. Poslední důvod, který ovlivní spíše dárce, je jeho „prospěch“ z daru, win-win situace a osobní brand dárce. Mnohdy může jít o dobře promyšlený marketing, do kterého se zrovna moc nehodíte. Tento důvod ale mrzí ze všeho nejméně, nemyslíte? ?

Autor: Veronika Pačesová

Chcete být v častějším kontaktu?

Pak se přihlaste k odběru newsletteru: