Novinky,  Rady a tipy

Na co myslet (nejen) při sestavování rozpočtu

Skvělý nápad s vizí, časový plán, ohromný dopad a pomoc potřebným. Co dál ještě zbývá? Jedním z nejdůležitějších prvků všech organizací a projektů s dopadem je efektivní tvorba rozpočtu a finančního řízení. Asi nebude překvapením, že právě na rozpočtu často mnoho organizací pohoří.

Pokud totiž tvoříme rozpočet v žádosti o grant, v konečném důsledku je dobrý nápad i vize projektu vedlejší – pokud neumíme efektivně sestavit rozpočet, naše žádost nemá šanci vyhrát. Čím ale začít a vyvarovat se častých chyb? Z mých zkušeností s organizacemi jsou nejdůležitější zejména tyto body:

  1. Nezapomeňte na žádný náklad, který s projektem souvisí a je oprávněný

„Oprávněný náklad“ platí pouze pro žádosti o grant, tzn. pokud z grantu není možné hradit např. občerstvení, pak ho do rozpočtu nedáváme. Naopak nezapomínáme na tzv. hospodářsko-správní náklady (nájemné, energie, telefony, účetní aj.), které sice s projektem souvisí jen částečně, ale pokud je opakovaně do projektů zapomínáme dávat, může nás to dostat do mínusu.

  1. Stanovte náklady – reálně

Ani podhodnocené, ani příliš nadhodnocené. Zároveň počítáme se změnami v čase, a pokud tvoříme rozpočet na rok a více dopředu, musíme počítat s rozumným navýšením cen.

  1. Rozdělte náklady na jednotky

Jednotky znamenají například kusy, hodiny, pracovníci, měsíce aj. a k nim příslušný počet. Také je důležité u nich vysvětlit, co se za nimi skrývá. Z mé zkušeností vím, že tento bod je vůbec nejčastější kámen úrazu.

  1. Hlídejte čerpání rozpočtu

Umět sestavit rozpočet je jedna věc, a úplně jiná je pak hlídat jednotlivé položky a jejich čerpání tak, aby vám všechno vyšlo, a nebyli jste tak nebyli ani v minusu, ani příliš v plusu. Být v plusu je fajn (zisk pomáhá udržitelnosti projektu), ale pokud čerpáme veřejné peníze, tak většinou v plusu moc být nemůžeme.

Pro aktualizaci, zaznamenávání a přehlednost taky poslouží nasdílená excelová tabulka s položkami, kde může váš tým sledovat jednotlivé akce a jejich rozpočty. Navíc vidíte, kde ještě můžete „utrácet“ a kde už nikoliv.

Nevíte si rady s rozpočtem a finančním řízení? Přihlaste na online kurz, který se koná 17. 6. 2021.

Nebo se obraťte přímo na mě: info@veronikapacesova.cz 😊

 

Autor: Veronika Pačesová

Chcete být v častějším kontaktu?

Pak se přihlaste k odběru newsletteru: