Motivace dárce: aneb jak nad tématem přemýšlet
Fundraisingovou strategii už máte, ale stále se nedaří? Co je vlastně tou největší motivací dárců, a záleží na výroční zprávě? Ať už mají dárci zkušenost s tématem, který řešíte, nebo se rozhodli pro dobrou karmu – hlavně vy můžete ovlivnit, jestli se rozhodne vás podpořit.
Co motivaci darovat zvyšuje
-
Dárce je vaše cílovka
Společné téma, cíle a problém vás a vašeho dárce je mnohdy polovina úspěchu. Ruku na srdce – pokud dárce řeší podobný problém u sebe nebo své rodiny, tím spíše bude mít pochopení pro potřebu projektu a vaše řešení. Při přímém oslovování lidí bychom tedy měli mít na paměti naši cílovku.
-
Jste důvěryhodní
Pokud nepatříte ke známým neziskovkám, které již svou důvěru mají (z veřejnoprávních médií apod.), musíte si důvěryhodnost vybudovat nejen dobrou komunikací (online i offline), ale především transparentností (dobře zpracovaná výroční zpráva, výsledky, reálnost – fotky lidí).
-
Už máte něco za sebou
Každý nějak začínal. S důvěryhodností vám můžou pomoci různá ocenění (start-upové soutěže, akcelerační programy, nebo třeba Značka spolehlivosti nebo ocenění Neziskovka roku). Prostě zaštítění od organizace, která dobře funguje a je známá ve veřejném prostoru. Kromě ceny je samozřejmě důležitá i vaše historie, proběhlé projekty a kampaně. Tak je ukažte!
-
Peníze použijete efektivně
Finanční řízení a efektivita – dva ukazatele, které by měli zajímat každého, kdo chce darovat. Ukažte reálná čísla, výsledky, účetní závěrky, fotky z akce, kolika lidem jste pomohli a zlepšili život. Nikdo nechce kupovat zajíce v pytli nebo přispívat na věc, která probíhá daleko a skrytě mimo dárce.
-
Marketing, komunikace a web
Web je asi první věc, které vás dárce uvidí. A důvody k darování by rozhodně neměl dlouho hledat – stručně, jasně a výstižně byste měli na webu cílit i na dárce. Připraveni (s dobrou náladou) byste měli být i na telefonu, protože prvotní komunikace s dárcem může přinést jak ovoce, tak nakonec vůbec nic. Co bychom si povídali, mnoho rozhodnutí (a především ty od srdce) děláme podle sympatií i intuice.
-
Věci, které neovlivníte
Jste ze stejného regionu, nebo je prostě jiná nezisková organizace o krok před vámi. Poslední důvod, který ovlivní spíše dárce, je jeho „prospěch“ z daru, win-win situace a osobní brand dárce. Mnohdy může jít o dobře promyšlený marketing, do kterého se zrovna moc nehodíte. Tento důvod ale mrzí ze všeho nejméně, nemyslíte? 😊
Chcete se o tom poradit? Zarezervujte si jednorázovou konzultaci.
Autor: Veronika Pačesová
Chcete být v častějším kontaktu?
Pak se přihlaste k odběru newsletteru: