K čemu se Vám může hodit strategické plánování?

Pro 1, 2020

Možná to znáte. Na jedné straně tisíce nápadů, na straně druhé nedostatek času. A možná jste se dostali do bodu, kdy vaše organizace dělá všechno, ale nic z toho na 100 %. Proč a jak je lepší aktivity plánovat a prioritizovat se dozvíte v dnešním článku.

Proč strategicky plánovat?

Představte si, že milujete hory. Milujete na ně koukat, lézt, objevovat nové, které jste ještě nikdy neviděli, mluvit o nich s lidmi, kteří o horách ještě nic neslyšeli atd. Spousta neziskových organizací má něco jako hory, svou lásku a téma, která je jejím hnacím motorem. Do příkladu si tedy dosaďte ten váš pohon.

Nyní máte několik možností. Můžete jen tak chodit po krajině a vylézt na první horu, kterou uvidíte. A pak to jednoduše opakovat. Můžete se rozhodnout, že polezete jen na hory, které mají nad 1 000 m. Nebo si stanovíte, že ročně vylezete na určitý počet hor. Také si můžete říct, že nebudete lézt na hory, ale „pouze“ o lezení a horách všem vyprávět a třeba je motivovat k tomu, aby sami chtěli někam vylézt.

Co je však klíčové

Potřebujete se rozhodnout, co je pro vás konkrétně v daném období (měsíc, rok, týden, 3 roky) důležité. Zda je to počet dosažených vrcholů, počet lidí, kterým o horách budete vyprávět, počet propocených trik nebo cokoliv jiného.

Pokud nevíte, co a kam chcete, nemůžete ani dobře vybrat cestu, po které půjdete a tím ani není jisté, zda svého cíle dosáhnete. Strategický plán znamená vytyčení cíle a následně i cesty, po které půjdete.

Jak na dobrý strategický plán?

  • Vyjasnit si, proč je dobré plán vytvořit
  • Přizvat k tvorbě plánu klíčové pracovníky (strategický plán má být společným dílem, který akceptuje celá organizace)
  • Najít si odborníka, který vás procesem tvorby plánu provede (i když plánovat umíte, je těžké udržet si nadhled při plánování ve vlastní organizaci)
  • Najít si čas a prostor na tvorbu plánu (podle velikosti organizace a jejích potřeb tvorba plánu většinou trvá min. 1, spíše však několik dní)
  • Vytvořený plán zakomponovat do činnosti organizace tak, aby to nebyl „jen papír“, ale šlo o živý dokument, ke kterému se bude organizace pravidelně vracet a revidovat, zda podle něj funguje

Hotový strategický plán by neměl být nic složitého

Většinou obsahuje popis stávajícího stavu organizace, popis cílového stavu (cíle a vizi organizace) a popis cesty (nástrojů), jak se k cílům dostane.

Strategické plánování vám ušetří čas, pomůže s volbou priorit a v konečném důsledku i méně zatíží naši hlavu věcmi, které zrovna nejsou potřeba. 

Pokud máte zájem pomoci s vytvořením strategického plánu nebo hledáte průvodce celým procesem, objednejte si podporu při strategickém plánování!

 

Veronika Pačesová, mentoring, poradenství, koučink

E-mail: napiste@veronikapacesova.cz

Tel.: 702 035 379

LinkedIN

Přidejte se k skupině na Facebooku: Sociální projekty s dopadem – rozvoj, financování

 

 

 

 

Autorka článků

Veronika Pačesová

Veronika Pačesová